NL
NL FR

Eenvoudig traceren & beheren van alle medische hulpmiddelen en implantaten

Van pacemakers, heup-, knie- en borstprotheses, chirurgische instrumenten tot schroeven en katheters: het zijn allemaal voorbeelden van medische hulpmiddelen & implantaten. Met eCoMET® kies je, zowel als ziekenhuis en leverancier, voor een toekomstgerichte, gebruiksvriendelijke en slimme oplossing.

eCoMET® werd ontwikkeld door Besco, expert in innovatieve medische software sinds 2002. Alle ziekenhuizen & mutualiteiten in België én de belangrijkste verzekeringsmaatschappijen gebruiken onze databases en de Besco Portal.

Hierdoor beschikken we niet alleen over de juiste know-how, maar ook over heel wat data om een slim, gebruiksvriendelijk en uniek databasesysteem voor medische hulpmiddelen en implantaten te implementeren.

Stap 1: Via de handscanner of gewone barcode scanner scan je de GS1- of HBCC-code.

Stap 2: eCoMET® identificeert automatisch en 100% accuraat alle implantaten en medische hulpmiddelen.

Hoe? eCoMET® is enerzijds gekoppeld aan de apotheekdatabase en andere ERP systemen en maakt anderzijds gebruikt van bestaande Besco-databases. Vanaf dag 1 linken we bovendien alle implantaten en medisch hulpmiddelen papierloos aan de patiënt inclusief automatische tarificatie en verzending naar het EPD.

Voor ziekenhuizen

Traceer jij als ziekenhuis je medische hulpmiddelen en implantaten nog steeds op papier of via zelf aangebrachte stickers? Dat is tijdrovend en inefficiënt omdat het niet of manueel gekoppeld is aan andere data zoals voorraad, planning of tarificatie. Dit resulteert automatisch tot menselijk fouten met de nodige financiële gevolgen. Tenslotte leidt dit wel eens tot onveilige situaties waarin je niet exact kan traceren welk implantaat gebruikt is bij welke patiënt, denk maar aan een “recall”.

eCoMET® is een papierloze oplossing waarmee je in een oogopslag ziet waar je implantaten en medische hulpmiddelen zich bevinden inclusief vervaldatum en lotnummer. Hoe? Door het scannen van de GS1- of HBCC-code die de fabrikant toevoegt op de verpakking.

eCoMET® maakt volledig automatisch de link tussen het implantaat of medisch hulpmiddel en de UDI (= GTIN) code.

Naast het traceren is beheren en beheersen de grote meerwaarde. Onmiddellijk weten wat de kost is van de gebruikt materialen bij een ingreep én vergelijken van dezelfde ingrepen door verschillende artsen. De mogelijkheid om de werkelijke kost te vergelijken met toegekende forfaits wordt zeker in de toekomst een belangrijke tool om budgetten onder controle te houden.

Wist je dat ook EUDAMED2, de langverwachte Europese database, dit niet voorziet? Deze database zal geen enkele link bevatten tussen de UDI-code en de notificatie.

Last but not least: je voldoet met eCoMET® aan de nieuwe wetgeving opgelegd door de Europese Unie om vanaf 26 mei 2023 “de UDI van de aan hen geleverde implanteerbare hulpmiddelen, opslaan en bewaren, en registreren inclusief vervaldatum en lotnummer.”

Kortom, met eCoMET® kies je één oplossing voor meerdere knelpunten, verhoog je je efficiëntie en verminder je gevoelig de werkdruk en foutenmarge.

Voor leveranciers

Heb jij als leverancier een ruime voorraad aan medische hulpmiddelen of implantaten in consignatie bij ziekenhuizen? Kost het veel tijd & moeite om deze voorraad correct op te volgen en te beheren? eCoMET® is het antwoord.

99% van de implantaten en medische hulpmiddelen die je verkoopt heeft een GS1 / HBCC of andere unieke barcode. Met eCoMET® bieden wij de mogelijkheid om al deze codes te herkennen en te koppelen aan je eigen ERP systeem. Daarnaast beheer je hiermee eenvoudig de voorraadconsignaties in de ziekenhuizen.

Je hebt enkel een Android-scanner nodig. Na het scannen van de consignatievoorraad wordt automatisch een overzicht, inclusief lotnummers en vervaldagen, via email gestuurd naar betrokkenen in je eigen bedrijf en in het ziekenhuis.

eCoMET® biedt nog talloze andere functies aan:

  • Beheer vervaldagen van de consignaties
    • Voorbeeld: De vertegenwoordiger krijgt maandelijks een overzicht per ziekenhuizen van alle implantaten die binnen 6 maanden gaan vervallen
  • Verstuurde implantaten bij leensets
  • Verbruik implantaten bij terugkeer leensets
  • Volledige inventaris van je magazijnen
  • Overzicht lotnummers in verschillende opslagruimtes

Maar ook de analysemogelijkheden zijn erg uitgebreid: van gedetailleerde rapporten tot realtime synchronisaties.

Kortom, met eCoMET® heb je alles wat je nodig hebt om je consignatievoorraden digitaal, automatisch en correct te beheren.

De voordelen op een rijtje

Zowel voor ziekenhuizen als leveranciers

  • Beheer alle medische hulpmiddelen & implantaten in 1 uniek databasesysteem.
  • Bespaar tijd door te werken met de bestaande GS1- of HBCC-codes i.p.v. zelf ontwikkelde barcodestickers of andere systemen.

Maak automatische koppelingen met alle interne planning-, bestel en tarificatie systemen en externe (medische) databases.

Krijg een permanent overzicht van al je voorraden.

Voldoe aan alle Belgische en Europese verplichtingen, nu én in de toekomst.

Beperk het aantal menselijke fouten tot een absoluut minimum.

Meer weten over eCoMET®?

Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvende afspraak met demo.

Afspraak met demo inplannen

Aardbruggenstraat 81 | 3570 Alken
T. +32 11 48 53 10
M. info@besco.be